Door de viruschaos lijkt duurzaamheid naar de achtergrond te verdwijnen. Ultrahygiëne en -veiligheid zijn de nieuwe normen in tijden van corona. We zien dat de vraag naar plastic (wegwerp)verpakkingen fors is toegenomen.
Bedrijven schakelen massaal terug naar plastic verpakkingen. Producten worden vanuit hygiënisch oogpunt allemaal afzonderlijk verpakt en hergebruik voelt ineens onveilig. Oververpakking is het gevolg en dat terwijl we met z’n allen juist aan het minderen waren.
Plastic weer fantastic?
Plastic verpakkingen spelen een belangrijke rol bij producthygiëne. Plastic wordt gezien als het meest hygiënische materiaal voor het verpakken van food. Het is daarom niet verwonderlijk dat bedrijven massaal teruggrijpen op plastic verpakkingen. Meten is weten geldt echter niet alleen voor duurzaam verpakken, maar ook voor hygiënisch en veilig verpakken. Wanneer ultrahygiëne de nieuwe standaard blijft, moet je als bedrijf kunnen aantonen dat producten hygiënisch en veilig zijn verpakt, vervoerd en behandeld.
Hergebruik herzien
Hetzelfde geldt voor hergebruik. Consumenten en medewerkers eisen een transparant systeem waarbij de hygiëne voor de volle honderd procent gewaarborgd is. Ook hier is onderzoek voor nodig. Traditionele hergebruiksystemen zijn vanuit de wens naar ultrahygiëne achterhaald. Daarom hebben diverse grote koffieketens besloten om herbruikbare bekers te weigeren en bieden deze zelf ook niet meer aan. Ultrahygiëne vraagt om een vernieuwde kijk op duurzaam verpakken.
Lange termijn
Het is belangrijk om tijdens een crisis snel te handelen. “De pandemie maakt het verleidelijk om naar ‘hygiënische’ wegwerp plastics te grijpen,” weet Agnieszka van Batavia, adviseur bij The LCA Centre. “Maar ultrahygiëne is zeer waarschijnlijk een blijvertje en het verbod op het gebruik van Single Use Plastics komt eraan. Het loont daarom om te investeren in een verpakkingsoplossing voor de lange termijn. Ook in crisistijd.
PACK DISCOUNTER helpt je graag bij het samenstellen van een duurzaam en future proof verpakkingsassortiment, passend binnen het nieuwe normaal. Maak een afspraak voor een persoonlijk advies. Neem contact op met je vaste contactpersoon of bezoek een Store bij jou in de buurt.